نشانه جدی به چشم نمی خورد

آمریکا هم اجازه نمی دهد که اسرائیل خودش را درگیر با حزب الله بکند برای اینکه با توجه به قدرت نظامی که حزب الله دارد، جنگ می تواند خیلی ویران کننده تر باشد. از این رو ادامه حملات جدی اسرائیل به حزب الله می تواند وضعیت خاورمیانه را خیلی خراب تر از اینکه الان هست بکند.
تصویر نشانه جدی به چشم نمی خورد

به گزارش سایت خبری پرسون، علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: آنچه تا الان اتفاق افتاده بیشتر حالت شعارگونه داشته و به نظر می رسد به منظور آرام کردن فضا بوده. همین که نشست از پاریس به دوحه منتقل شد، نشان دهنده این اســت که چهار طرفی که بــا هم مذاکره می کردنــد یعنی مصر، قطر، اســرائیل و آمریکا خیلی توفیق پیدا نکرده اند و مذاکرات موفقیت آمیز نبوده است. دیروز یکی از بلندپایه ترین مقامات حماس اعلام کرد که به هیچ نتیجه ای نرسیدیم و سخنگوی ارتش اسرائیل هم گفت که آنچه بایدن به آن اشاره کرده فقط یک نقطه امیدواری اســت به خاطر اینکه فضای داخلی آمریــکا را آرام کند.

مذاکــرات تا به حال به هیچ نتیجه عملی نرسیده و علت این اســت که نه اسرائیل حاضر است با یک آتش بس طولانی مدت موافقت کند و حماس هم حاضر نیست امتیاز اسرایی را که در اختیار دارد و تنها ابزار فشــارش بر اسرائیل است را از دســت بدهد. هرچند صحبت هایی شده که اسرای بالای 5۰ سال را آزاد می کنیم و اسرائیل هم ۰ ۴۰ گروگان حماس را آزاد کند ولی هنوز به نقطه قطعی توافق نرســیدند و بیشــتر جنبه های تبلیغاتی دارد و معلوم می شود که بر سر مسائل مهم و نقطه تصمیم گیری یک مقدار فاصله وجود دارد. ولی آنچه قطعی شده و خود مقامات اسرائیلی هم اشاره کردند در مورد اینکه بخواهند رفح را پاکسازی کنند بر سر اینکه افراد غیرنظامی را چگونه باید نقل و انتقال دهند و آیا به شمال اسرائیل منتقل کنند؟ یک مقام اسرائیلی اعلام کرده که با مصر در حال مذاکره است بلکه به صحرای سینا بروند ولی مصری ها پشت دروازه های رفح نیروهای نظامی و حتی تانک مستقر کرده اند که این پیشنهاد را نپذیرند.

مصر معتقد است اگر فضا را برای ورود غیرنظامیان حماس باز کند، شاید خیانتی برای حماس باشد و در دنیای عرب ممکن است مورد سرزنش قرار بگیرد بنابراین آن هم عملی نیست. اسرائیل هم در یک حالت بالاتکلیفی قرار گرفته ولی به نظر می رسد در آخرین تصمیم مجبور شده که غیرنظامی ها را به مناطق شمالی اسرائیل منتقل کند و برای نتانیاهو هم هیچ راهی جز ادامه جنگ وجود ندارد برای اینکه داخل اسرائیل روز به روز هم از جهت سیاسی یعنی در احزاب مخالف نتانیاهو فشار برای برگزاری انتخابات زودهنــگام وجــود دارد و هــم از طــرف خانواده هایی که فرزندانشــان در اسارت هستند، فشار وجود دارد و موقعیت بسیار متزلزلی دارد.

منتها کابینه راست افراطــی مذهبی اجــازه نمی دهند که نتانیاهو خــودش به تنهایــی تصمیم بگیرد. ماجرا تبدیل به یک کلاف سردرگم شده که حتی ظرف ۷5 سالی که از عمر اسرائیل می گذرد، روابط اسرائیل و آمریکا تا به این حد دچار سردی نشده است. نتانیاهو و به طور کلی اسرائیل منتظر است که انتخابات آمریکا صورت بگیرد و به پیروزی ترامپ امیدوارند که با دست و دلبازی بیشتری مسئله فلسطین را حل کند. از طرفی وزیر دفاع اسرائیل گفته اگر آتش بسی هم در غزه صورت بگیرد ارتباطی به اختلافات ما با حزب الله ندارد. به نظر نمی رسد الان در این شرایط بخواهد خودش را درگیر کامل با حزب الله کنــد.

آمریکایی ها هم خیلی تمایلــی به این درگیری ندارنــد. آمریکا هم اجازه نمی دهد که اسرائیل خودش را درگیر با حزب الله بکند برای اینکه با توجه به قدرت نظامی که حزب الله دارد، جنگ می تواند خیلی ویران کننده تر باشد. از این رو ادامه حملات جدی اسرائیل به حزب الله می تواند وضعیت خاورمیانه را خیلی خراب تر از اینکه الان هست بکند. از طرفی اقدام یمنی ها در دریای سرخ تبدیل به یک مشکل شده که به خاطر اهمیت این آبراه است و حدود ۲۰ درصد انرژی دنیا از این منطقه صادر می شود. با پیوستن چند کشور جدید مثل دانمارک و ایتالیا که با آمریکا و اسرائیل ائتلاف کردند حجم آتش روی فضای داخلی یمن گسترش یافت و با بمباران بندر الحدید قضیه تا حدودی فروکش کرد ولی قطعا جنس مسئله یمنی ها با جنس مسئله اسرائیل و حماس یک مقدار تفاوت می کند.

منبع: آرمان ملی

611868